Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 2 septembrie 2009

Dau pensia mea pentru o carte

Astazi, mi s-a intamplat ceva cu adevarat straniu. M-a sunat un domn pe telefonul redactiei sa reclame ceva cu totul neasteptat. Nu s-a plans de nici una dintre institutiile publice locale - ceva la ordinea zilei -, nu s-a plans de guvernantii nostri (cel putin nu direct), nu s-a plans de "lispa de educatie a tinerilor din ziua de azi". Nu, de nimic de genul. Domnul cu pricina, inginer de profesie, mi-a spus ca a facut un imprumut ca sa isi cumpere o carte: "Istoria critica a literaturii romane", de Nicolae Manolescu. O carte de 250 de lei. L-am intrebat daca are ceva de reclamat impotriva editurii la care a aparut. Mi-a raspuns ca nu, editura la care aparuse nu avea importanta, intrucat era vorba de o capodopera pe care si-o dorea demult. "Am achitat 100 de lei, ca sa o pot atinge si rasfoi putin si a ramas sa mai platesc 150 de lei, ca sa ma bucur de ea acasa". Si a inceput sa planga. De emotie si - in acelasi timp - de indignare. "Am muncit 40 de ani la stat, am facut absolut tot ce mi s-a cerut, iar acum, la batranete, nu imi pot permite sa imi cumpar o carte". Am incercat sa-mi exprim regretul si sa-l consolez, spunandu-i ca in prezent cartile sunt atat de scumpe incat cu greu mai reusesti sa cumperi cate una. Nu parea nemultumit de faptul ca sunt scumpe cartile: "Nu conteaza valoarea lor in lei, pentru mine conteaza valoarea lor culturala". Si a continuat cu o voce sugrumata: "Ce vreau eu ca pensionar? Vreau sa imi fac palat, sa traiesc huzurind? NU! Eu vreau o carte. Sa pot sa o am doar pentru mine".

PS. Credeam ca nu mai exista astfel de oameni. Sa plangi de dragul cetitului. Sa te revolti ca nu iti poti permite o carte. Va asteptati sa mai intalniti astfel de oameni, in era Internetului?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu



Persoane interesate